26 januari 2012

Standardrecept för matpaj

Från Bonniers Kokbok 2008, Albert Bonniers Förlag, Stockholm

Här recepet på matpajer jag utgår ifrån när jag gör paj vilket kan vara bra att ha i åtanke. När jag har matberedare så brukar jag använda den, men jag skriver ut hur man gör för hand också.

Ingredienser för 4-6 portioner
3 dl vetemjöl
125 g kylskåpskallt smör
2 msk kallt vatten
1 rund form, ca 24 cm i diameter

För hand
Mät upp mjöl i en bunke, lägg ned smöret skuret i tärningar. Finfördela smöret med en gaffel eller med fingertopparna tills det blir en grynig massa. Tillsät vatten och arbeta ihop degen hastigt. Lägg ned degen i formen och tryck ut den med fingertopparna. Låt vila 15-30 minuter i kylen. Förgrädda pajskalet i 10 minuter innan du lägger ned innehållet


Med matberedare
Använd matberedarens kniv och lägg ned mjöl och smör i mindre bitar. Kör på full effekt tills degen börjar bli smulig (ca 5 sekunder). Tillsätt vatten och kör 10-20 sekunder tills det börjar bli en enhetlig massa. Gör i övrigt som ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar