14 december 2012

Getostbakade betor med morotskräm

För ett par veckor sedan hade jag en i stort sett vegetarisk vecka, det vill säga alla luncher och middagar hade inget kött innehåll. Mest som en kul grej då, här är i vilket fall som helst receptet som inledde veckan.

Från Dagens Nyheter den 3 december.

Tid: ca 60 min

Betyg: 5/5

Ingredienser för 4 portioner
400 g gul- eller rödbetor
800 g morötter
2 dl creme fraiche
25 g smör
200 g champinjoner
200 g bucheron (fransk getost)
Bröd

Till vinaigretten
1 del Vinäger
3 delar Olja
1 msk honung
Salt och peppar

Instruktioner
Sätt ugnen på 225 grader och lägg halverade morötter på en plåt med bakplåtspapper, stänk över lite olja och baka mitt i ugnen tills de är mjuka och söta ca 30 minuter. Under tiden kokar du betorna tills de är mjuka och skala och halvera dem. Lägg i en smord form och lägg skivad getost ovanpå. När morrötterna är klara så mixa ihop dessa med creme fraiche och smält smör till det blir en kräm. Baka betorna ca 5 minuter mitt i ugnen samtidigt som champinjonerna brynes i smör. Blanda ihop samtliga ingredienser till vinaigretten. Servera grönsakerna och svampen med vinaigretten och bröd.

Kommentar
Himmelskt! De söta grönsakerna passar utmärkt till den sträva getosten och den friska vinaigretten. Till denna festmåltid drack jag torr amontillado, vilket passar mycket bättre än man tror. Bytte också ut gulbetor med vanliga rödbetor. Svampen kan uteslutas om man så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar