14 december 2012

Het grönsaksgryta

Det andra receptet på den vegetariska veckan och även det näst sista, jag lagade även vego-omelett (om ni nu vill se ägg som ok för vegetarianer) sista dagen, men den förtjänar ingen uppmärksamhet på denna blogg. Hursomhelst här är ett eget recept som bygger på ett snarlikt recept jag hittade på paketet till grönsaksbuljongen, men jag gjorde en del ändringar.

Tid: ca 50 min

Betyg: 4/5

Ingredienser för 5-6 portioner
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, finhackade
3 gula paprikor, tärnade
1 stor aubergine, i grova bitar
½ zucchini, i grova bitar
400 g krossade tomater
En skvätt vatten
2 msk chili flakes
3 msk paprikapulver
2 tsk oregano
1 grönsaksbuljong tärning
Salt och peppar
Couscous

Instruktioner
Förbered alla grönsaker och fräs sedan lök och vitlök i en stor stekpanna och lägg ned i en gryta. Bryn sedan aubergine och zuchini i omgångar och lägg i grytan. Lägg även ned paprika, tomat och buljong tärning samt vatten. Avsluta med kryddor och rör om ordentligt. Låt sedan koka upp och sjud sakta ca 20-30 minuter. Servera med couscous och bröd.


Kommentar
Riktigt gott samtidigt som enkelt. Tar bara lite tid att hacka alla grönsaker. Det blev så himla mycket mat att jag kunde klara mig på detta och mitt andra vegorecept nästan hela veckan. Det var så gott att jag inte trötttnade på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar