27 maj 2013

Potatis- och spenatsoppa

Från http://www.ica.se/recept/spenat-och-potatissoppa-921/

Här kommer en enkel vegetarisk soppa, jag rekomenderar om man gillar spenat!

Tid: ca 30 min

Betyg: 4/5

Ingredienser för 4 portioner
200 g färsk spenat
5 potatisar
1 purjolök
3 selleristjälkar
2 vitlöksklyftor
1 l grönsaksbuljong
2 dl grädde
Salt och peppar
1 krm muskotnöt
Att servera till
4 mini baguette
3 vitlöksklyftor
1 burk philadelphiaost
½ kruka persilja

Sätt ugnen på 225 Hacka spenat grovt och tärna potatisen. Finhacka sellerin och vitlöken. Strimla purjolöken. Fräs allt utom vitlöken, lägg ned vitlöken tillsammans med buljongen, koka upp och sjud ca 15 - 20 min. Hacka under tiden  vitlök och persilja och blanda ihop med osten. Skär ett snitt i varje baguette, men inte helt igenom. Bre vitlöksosten på nedre delen. Sätt in på bakplåtspapper i ugnen ca 8 minuter eller tills brödet fått fin färg. Vispa kraftigt i soppan så att potatisen mosas en aning, blanda med grädden och hetta upp. Smaka av med salt och peppar och muskot.

Kommentar
Enkelt och gott! Men min hemmagjorda vitlöksost var verkligen pricken över i! Men vispa så att potatisen mosas? Nej det gick inte! Nästa gång mixar jag istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar