5 maj 2013

Soupe à l'oignon

Fick en fransk kokbok av min kära mor i fjol som jag blev väldigt inspirerad av och här kommer mitt första försök att laga ett av recepten. Det är den klassiska löksoppan som av en outgrundlig anledning blev konstig dagen därpå, men mer om det i slutkommentaren.

Från: Det Goda Franska Köket, 1986, Wahlströmv& Widstrand, Stockholm

Tid: ca 1½ timme

Betyg: 4/5

Ingredienser för 5 poriotner
6 st lökar
2 tärningar buljong
1 l vatten
2 tsk timjan
3 msk mjöl
10 skivor vitt bröd
3 tsk socker
riven ost
salt

Instruktioner
Fräs löken i olja så den blir mjuk på svag värme, ca 15 min. Tillsätt sedan socker och höj värmen och bryn  utan att den bränns. Pudra över mjöl och rör runt en kort minut. Lägg ned i en gryta med vatten och buljong och timjan samt lite salt. Sjud sedan 30 minuter och sätt under tiden på ugnen till 250 grader. Rosta brödet och skär i små tärningar. Häll soppan i skålar och strö över bröd så det täcker och avsluta med ost. Ställ in högt i ugnen ca 10 minuter tills osten fått fin färg. Servera genast.

Kommentar
Jättegott samtidigt som busenkelt! Består av varor man alltid har hemma också, vilket är ett plus. Men som jag skrev inledningen blev detta recept jättekonstigt dagen därpå. Soppan var riktigt kryddstark trots att jag bara hade haft i lite peppar. Det slutade med att jag fick slänga soppan, det gick inte att äta. Men nu när jag gjort detta flera gånger om har detta inte skett igen. Märkligt, men det är väl bara bra det. Tips om du lagar åt dig själv (som jag), gratinera inte alla skålar på en gång, gör istället i ordning nästa portion när du ska äta nästa gång.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar