5 augusti 2013

Spaghetti med paprikapesto och mozzarella

Från Barillas android applikation iPasta

Var ett tag sedan jag lagade ett recept från appen iPasta, men jag hittade detta enkla recept då jag höll min (kortlivade) vegetarisk diet. Utöver uttorkningen av zucchinin är detta väldigt snabbt och enkelt
Tid ca 35 minuter (+ 1 timme för att torka ut zucchinin)

Betyg 4/5

Ingredienser för 4 portioner
300 g spaghetti
200 g buffelmozzarella
200 g zucchini
1 klyfta vitlök
200 g pesto alla Calabrese (eller paprikapesto)
lite persilja.

Instruktioner
Skär zucchinin i skivor och lägg i lager i ett durkslag, salta mellan varven, låt stå ca 1 timme.
Skär under tiden mozzarella i tärningar och halvera en skalad klyfta vitlök. Koka spaghetti i saltat vatten tills den fått önskat tuggmotstånd. Stek sedan zucchini i olja med vitlök i 3 minuter, den får inte få färg. Plocka bort vitlök och blanda ned spaghetti och pesto, strö över mozzarella och persilja, servera genast.

Kommentar
Otroligt god och enkel pastarätt. Förstod först inte vad pesto alla calabrese var för något, visade sig vara gjord av en stark paprikasort, men jag hittade bara Icas paprikapesto den funkade helt okej. Kanske inte så billigt med buffelmozzarella, men faktum är att rätten blir mycket tråkigare med komjölksvarianten, tro mig jag har försökt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar