28 augusti 2011

Ugnsgratinerad köttfärs med vitkål och curry


Lagade denna lite udda rätt i fredags.

Tid: Ca 50 min

Betyg 5/5

Ingredienser för 4 portioner

10 fasta potatisar ca 500 g

1 gul lök

1/2 vitkål ca 500 g

2 msk smör eller margarin

1 msk curry

500 g blandfärs

salt och peppar

Instruktioner

Sätt ugnen på 225°C.

Koka potatisen.

Skala och finhacka löken. Strimla vitkålen fint. Fräs lök och kål i matfettet ca 10 minuter. Tillsätt curry och fräs ytterligare 2-3 minuter.

Blanda färsen med 1 1/2 tsk salt och 2 krm peppar. Tillsätt kålblandningen och rör om. Lägg allt i en smord form (ca 30 x 20 cm). Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter.

Servera gratängen med potatis, bröd och sallad.

Pris

Nötfärs Ca 500 g 38,43 kr

Riven ost från Ockelbo 400 g 32,90 kr

Vitkål, Sverige 666 g 12,59 kr

Gul lök, Holland 6,93 kr (köpte 4 st)

Summa: 90,85 kr

Kommentar.

Höll på gå helt åt pipsvängen med denna rätt, även om den är ganska lättlagad. Jag lade i smöret i stekpannan alldeles för tidigt vilket resulterade att jag fick hacka löken snabbt som tusan och vitkålen blev jobbig att strimla. Använde osthyvel och skålen jag skulle hyvla över var på tok för liten! Följden blev att jag skar mig i fingret med osthyveln. Lyckades lyckligtvis får ordning på allt, men det blev lite stressigt där. Slängde dessutom på lite riven ost över så det blev lite mer gratäng av det hela. Inte hela 400 g ost! Dessutom tog jag pasta istället för potatis och bytte blandfärs mot nötfärs Jättegod rätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar