16 juni 2012

Lasagne med pesto och zucchini


Från Bonniers Kokbok, 2008, Albert Bonniers Förlag, Stockholm

EN smakrik och vegetarisk lasagne. Jag vet, det är andra veggolasagnen jag skriver om (det kommer bli fler), men jag är mycket förtjust i lasagne utan kött. De är enkla och inte lika mastiga som köttfärslasagnen.

Tid: ca 40 min

Betyg: 4/5

Ingredienser för 4 portioner
2 purjolökar eller gula lökar
1-2 st zucchini
800 g krossade tomater
4 msk tomatpuré
1 tärning grönsaksbuljong
500 g färskost, t.ex. cottage cheese eller kvarg
1 dl egen pesto eller köpt
3 dl riven präst eller vällagrad herrgård
12 lasangeplattor
2 vitlöksklyftor
Salt och peppar

Instruktioner
Sätt ugnen på 225 grader. Ansa purjolöken och strimla den eller grovhacka gul lök samt finhacka vitlöken. Fräs vitlök och lök mjuk, tillsätt zucchini skuren i sockerbitsstora tärningar och låt steka några minuter. Rör ned tomatkross, buljongtärning och salt och peppar. Koka upp. Blanda pesto, färskost och större delen av prästosten, spara lite till toppningen. Varva tomatröran med lasagneplattor och ostblandningen. Avsluta med tomatröra och strö över präst som är kvar. Grädda strax under mitten på ugnen i ca 30 min. Servera med ett gott bröd  och råkostsallad.

Kommentar
Mums! Färskosten tillsammans med pesto blir ljuvligt. Originalreceptet hade aubergine, men jag föredrar zucchini. Om du inte kan hålla dig borta från köttet så passar den här rätten utmärkt till olika sorters lammkött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar