17 juni 2012

Spenatlasagne med fetaost

Från http://www.ica.se/Recept/lasagne-i-gront-335546/

Här är ytterligare en vegetarisk lasagne som jag verkligen kan rekomendera. Använder du torkade lasagneplattor dubbla mängden vätska i vitsåsen och räkna med dubbla gräddningstiden.

Tid: ca 40 min

Betyg 4/5

Ingredienser för 4 portioner
ca 200 g färsk spenat
1-2 vitlöksklyftor
1 purjolök
ca 9 st färska lasagne plattor
150 g fetaost
1 krm riven muskot
Vitsås
1½ msk smör
1½ msk vetemjöl
4-5 dl helmjölk
Salt och peppar
1 dl ost

Instruktioner
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj spenaten och ansa purjolöken ordentligt, hacka den sedan grovt. Finhacka också vitlöken. Blanda ihop allt detta med muskot, salt och peppar i en bunke, smula ned fetaost. Spara lite till garnering, ställ åt sidan så länge. Smält smör i en kastrull med beläggning, rör ned mjöl och blanda ordentligt. Späd med mjölk under ständigt vispning och låt koka upp, vispa hela tiden annars bränner mjölken. Låt sedan småkoka ca 5 minuter till såsen tjocknat, vispa då och då. Blanda ned ost och dra bort kastrullen från värmen. Nu börjar själva monteringen. Börja med spenatröra i en smord form, varva sedan lasagneplattor och ostsås, översta lagret ska vara ostsås och fetaost. Ställ in mitt i ugnen i ca 20 minuter. Servera med bröd och en god salad, gärna med avokado.

Kommentar
Lättlagad lasagne som känns väldigt fräsch. Original receptet hade färdig ostsås, men eftersom jag alltid lagar från grunden gör jag egen ostsås. Det tar inte så mycket längre tid när allt kommer kring. Om man vill kan man blanda ned tomatkross i spenaröran och som jag gjorde senast, lägger skivade tomater högst upp på lasagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar