22 oktober 2011

Burritos

Från Bonniers Kokbok 2008, Albert Bonniers Förlag, Stockholm

Detta och enchiladas är nästintill samma sak, enda skillnaden är var man lägger osten. Jag lagade detta den 10/10

Tid: ca 25 min

Betyg 4/5

Ingredienser för 4 portioner
400 g nötfärs
1 Spansk Peppar eller 2 tsk sambal olek
400 g kidneybönor
1 vitlöksklyfta, pressad
1 burk krossade tomater
lite salt
1 msk färsk koriander
8 tortillas
3 dl riven ost

Instruktioner
Sätt ugnen på 250 grader. Stek färsen i en stekpanna och smula den samtidigt med en trägaffel. Lägg ned chilifrukt eller sambal olek, tomatkross, och vitlök. Låt allt koka ett par minuter. Lägg ned sköljda bönor tillsammans med koriander. Fördela köttfärsröran på tortillabröden och vik ihop. Lägg ned rullarna i en smord form och strö ost över. Gratinera i 5 minuter mitt i ugnen. Servera med en god sallad och kanske någon salsa.

Pris
Vetetortillas från Ica, 12,90 kr
Krossade tomater från Ica, 11,90 kr (ekologiska)
Kidneybönor från Zeta, 12,50 kr (ekologiska)
Nötfärs, Sverige, 600 g, 41,75 kr

Kommentar
Smaskens! Väldigt enkelt att göra och hade mycket smak. Tror dock jag hade för lite spansk peppar, smakade inte så starkt som jag hoppats. Dessutom blev burritosen ganska brända trots att jag hade i dem lika länge som det stod i receptet (dvs 10 min)! Nåväl, nästa gång räcker det med fem minuter i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar