2 oktober 2011

Kycklinglevergryta med Öl

Från http://www.matklubben.se/recept/kycklinglevergryta_med_oel_74110.html

Blev så förtjust i kycklinglever efter jag lagat det tillsammans med äpple och lök så bestämde mig för att laga det igen i ny tappning. Lagat 2/10.

Tid: Ca 25 min

Betyg: 2/5

Ingredienser för 4 portioner
400 g kycklinglever
2 skivade gula lökar
1 äpple, tärnat
33 cl öl
2 dl köttbuljong
150 g champinjoner
Salt och peppar
Timjan

Instruktioner
Bryn löken gyllenbrun och tillsätt sedan svampen och låt steka med en stund. Lägg över i en gryta. Skölj och skär sedan kycklinglevern i bitar. Stek den och lägg sedan över i grytan. Späd med buljong och öl. Koka ca 5 minuter och tillsätt sedan timjan. Servera med potatis eller pasta.

Pris
Kycklinglever från Kronfågel, 26,90 kr
Skogschampinjoner, Litauen, 12,48 kr
Gul lök, Sverige, 5,83 (köpte 4 st)
Mörk lager från Åbro, 11,90 kr
(Hade övriga ingredienser)
Summa 57,11

Kommentar
Ganska lättlagat, men smaken var ganska tråkig. Kycklinglevern blev torr och övriga ingredienser tillförde inte så mycket. Kan ha berott på vilken öl sort jag valde, men det här får jag ingen större lust att laga igen. Lyckligtvis hade man som vanligt en läcker sallad att äta till! Jag slopade också äpplet som orginalet hade, vilket kan ha påverkat, men jag var ganska så less på äpplen när jag lagade detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar