22 oktober 2011

Risotto med pumpa

Från http://www.ica.se/Recept/risotto-pa-pumpa-2633/

Risotto är ganska omständligt att göra, men en lyckad risotto är väl värd besväret. Lagat den 4/10.

Tid: Ca 60 min

Betyg 4/5

Ingredienser för 4 portioner.
400 g pumpa
1 vitlöksklyfta
1 l grönsaksbuljong
1 gul lök
2,5 dl paremsanost
2 dl vitt vin
4 dl arborioris

Instruktioner
Skala alla grönsaker och fräs dem i en stor kastrull. Tillsätt riset och låt det fräsa med en stund till det blir torrt och glansigt. Häll på vin och låt det koka bort helt. Häll på ca 4 dl (OBS den ska vara varm) av buljongen och rör runt i kastrullen sakta så att alla buljong kokar in. Tillsätt sedan 1-2 dl i taget och upprepa processduren. Detta tar ca 30 minuter. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner parmesanost och eventuellt lite olivolja. Smaka av med salt och peppar och servera.

Pris
Butternutpumpa, Sverige 9.53 kr
Vitlök, Frankrike, 7,90 kr
Arborioris från Zeta, 32,90 kr
(Hade övriga ingredienser)


Kommentar
Hade aldrig ätit pumpa förut så det var en positiv överraskning. Smakde lite som sötare zucchini, lite jobbig att skala bara. Något brände också fast i botten av grytan, men det påverkade inte smaken så vitt jag kunde avgöra. Enda tråkiga var att jag tog min färdigrivna gratängost istället för Parmesan vilket skapade lite konstig smak och klibbighet, men det var helt klart ätbart. Serverade färdiggrillad kyckling till med gott resultat för att få i mig lite protein också. Gör detta inte när du har bråttom eller är hungrig! Den förskitiga spädningen nämligen är väldigt viktig för att risotton ska bli lyckad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar