22 oktober 2011

Italiensk fläskgryta

Från 100 Rätter på 20 minuter, Barbro Lönnegren, Semic, Sundbyberg, 2000 sid. 18

Detta recept hittade jag i en bok som låg och skräpade i köket. Välidgt intressanta recept i den och det här är ett av de första jag lagade ur boken och detta blev lagat den 15/9

Tid: 20 min

Betyg: 4/5

Ingredienser för 4 portioner
500 g färsk skinka eller picnicbog i strimlor
2 msk soja
3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
½ dl tomatpuré + 1 msk i crème friachen
2 finhackade vitlöksklyftor
1 liten purjolök i bitar
4 stjälkar selleri i skivor
2 tsk salvia
5 blad basilika till crème friache
2 dl crème fraiche

Instruktioner
Stimla skinkan och lägg den i en bunke tillsammans med soya. Koka upp vatten med buljongtärning, tomatpuré och vitlök. Lägg ned skinkan och koka ca 10 minuter. Tillsätt selleri, salvia och purjolök, låt koka ett par minuter så sellerin blir mjuk. Blanda crème fraiche med hackade basilikablad och tomatpuré. Runda av grytan med blandningen och servera med kokt pasta.

Pris
Skinkschnitzel från Lövsta kött, Sverige, 45 kr
Stjälkselleri, Sverige, 18 kr
Crème friache från Ica, 10 kr
Purjolök, Holland, 5 kr
(Hae övriga ingredienser)

Kommentar
Det här var jättegott, mustigt och mycket smakrikt. Däremot hittade jag inte färsk skinka i bit eller picnicbog som var benfri och jag tog det som låg närmast till hands, blev säkert dyrare än som var tänkt men det fungerade bra. Intressant med att använda crème fraiche som avredare istället för maizena eller mjöl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar