22 oktober 2011

Kyckling med kakaosås och mandelspån

Från 100 Rätter på 20 minuter, Barbro Lönnegren,Semic, Sundbyberg, 2000 sid. 18

Lite annorlunda kycklingrätt som blev Lagat den 14/10.

Tid: 20 min

Betyg: 4/5



Ingredienser för 4 portioner


600 g kycklingfilé
1 dl vetemjöl
1½ tsk malen kanel

TILL SÅS
2 msk mandelspån
1 tsk kakao
2 dl mellangrädde
1 gul lök i skivor
2 tsk farinsocker
1 msk tomatpuré
3 dl vatten
1 hönsbuljongtärning eller 1½ msk fond

Instruktioner
Blanda vetemjöl. lite salt och kanel. Ta undan ca 2 msk till såsen. Panera kycklingen i resten . Bryn kycklingen först, sänk sedan värme och låt steka klart med lite vatten i stekpannan (ca 8 min). Fräs samtidigt lökskivor i en kastrull på svag värme, rör ned kakao, farinsocker och tomatpuré. Tillsätt vatten och buljongtärning, koka upp. Vispa samman grädde och mjölblandningen. Häll ned den i såsen och koka ca 3 minuter på svag värme. Smaka av med salt och peppar. Skär filéerna i skivor och lägg på ett fat. Servera med såsen och strö över mandelspånen. Servera med ris och majs.

Pris
Kycklinglårfilé från Kronfågel, 49,15 kr
Rostade mandelspån från 9,40 kr
Gul lök, Sverige 0,24 kr (1 st)
(Hade övriga ingredienser)

Kommentar
Inte så gott som jag hoppades, såsen var ovanligt smaklös. Kanske får öka mängderna till nästa gång. Kycklinglårfilé var billigare än den vanliga filén när jag var och handlade så jag körde på det istället. Blev mycket saftigare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar