2 september 2011

Äggakaka

Från Bonniers Kokbok 2008, Albert Bonniers Förlag, Stockholm sid. 59

En klassiker från Skåne som inte följer originalreceptet är jag säker på, men väl värd att pröva.

Betyg 4/5

Tid max 30 minuter

Ingredienser för 4 portioner

5 msk vetemjöl

5 dl mjölk

4 ägg

Salt och vitpeppar

200 g rimmat sidfläsk

Hackad gräslök

Instruktioner

Vispa ihop mjöl och hälften av mjölken och vispa sedan nedan resten av mjölken och äggen ett i taget.

Sätt ugnen på 225 grader och knaperstek sidfläsket i en gjutjärnspanna, varmhåll fläsket i grillfolie

Häll smeten i stekpannan och sätt in den i ugnen 20 minuter, strö över gräslök och servera med fläsket

Pris

Rimmat sidfläsk i skivor 336 g från Andersson & Tillman 29,90 kr

Vetemjöl 1 kg från Kungsörnen 11,90 kr

Gyllengula ägg från Ica 8-pack 24,90 kr

Summa 66,70 kr

Kommentar

Jag har själv ingen gjutjärns panna, så jag brukar lägga smeten i en smord form istället. Bytte också ut två dl vetemjöl mot grahamsmjöl (som jag redan hade). Smeten blev svår att vispa när jag som vanligt hade för liten behållare! Vilket resulterade i att en del mjöl inte blandades Suck det är inte lätt att bo i studentkorridor, där andra tar prylarna från en...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar