2 september 2011

Capellini med kräftor och korianderpesto

Från http://skafferiet.taffel.se/2011/07/28/trostmat-capellini-med-kraftor-och-korianderpesto/

Gjorde denna rätt mest för att bli av med capellini jag råkade köpa istället för spaghetti för nån månad sedan. Laga andra september.

Betyg: 4/5

Tid: 10-15 minuter

Ingredienser för 4 Portioner
350 g capellini, änglahårspasta
1 kruka färsk koriander
1 dl rostade, salta solroskärnor
1 dl olivolja
1/4 lime, skalet
350 g kräftstjärtar
limesaft

Mixa solroskärnorna med koriander, limezest och olivolja. Tvätta limen noggrant innan användning och köp helst ekologisk.

Koka pastan enligt anvisning på paketet.

Rör ner korianderpeston och servera med kräftorna. Om du använder färdigskalade, avrunna kräftstjärtar kan du droppa lite lime över dem.

Pris
Koriander från Santa Maria (ekologisk) 18,90 kr
Kräftskjärtar i lake 250 g från Ica 31,50 kr
Solroskärnor från Risenta (ekologiska) 14,90 kr
Capellini från Barilla 500 g 14,90 kr (minns inte säkert)
Lime, Nya Zeeland 7,50 kr/st
Summa 87,70 kr

)Kommentar
Faktiskt riktigt lyckat trots att jag inte hade någon aning om vad det skulle smaka. Köpte dock ingen lime, för jag skulle bara ha så lite skal och saft hade jag redan på flaska. Hittade inte rostade solrosfrön jag jag köpte vanliga som jag inte orkade rosta själv. Lärde mig också att stavmixer är inte så bra när pestoliknande grejer ska anrättas. Blev alltför grovt. Väldigt lättlagat i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar