17 september 2011

Ungersk Morrotssoppa


Från:
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/ungersk-morotssoppa-med-ravioli/

Lite underlig soppa det här, men den bör provas tycker jag.

Betyg 4/5

Tid ca 25-30 min

Ingredienser för 4 poritioner

  • 4 stora morötter, ca 400 g
  • 2 stjälkar blekselleri
  • 1 liter vatten
  • 2 msk grönsaksfond eller 2 tärningar grönsaksbuljong
  • 1 burk (425 g) flageolettbönor eller vita bönor i lag
  • 2 tsk paprikapulver + 1 msk vatten
  • 1/2-1 tsk salt
  • 2 portioner (färsk) ravioli med ost och spenat
  • 4 msk matlagningsyoghurt att klicka i tallrikarna
Instruktioner
Skala och riv morötterna på rivjärnets grova sida. Skölj och skiva selleristjälkarna. Spara lite blast till garnering. Blanda morot, selleri, vatten och fond i en kastrull. Koka upp och koka 10 minuter.
  • Tillsätt bönor med spad ur burken, (vita bönor kan användas om flageolettbönor inte finns i butiken, men skölj dem och ersätt lagen med vatten). Koka upp igen och koka 2 minuter.
  • Puréa allt i mixer eller matberedare tills soppan är alldeles slät och krämig. Rör ut paprikapulver med vatten och krydda soppan. Smaka av med salt.
  • Raviolikuddarna kan antingen koka mjuka 3 minuter i soppan, eller i en egen kastrull med vatten. Lägg kuddarna i soppan. Klicka yoghurt i sopptallrikarna vid servering.

Kommentar
Lite konstigt med ravioli i en soppa tyckte jag när jag hittade detta recept, men det var fakltiskt helt okej. Jag var dum nog att försöka koka raviolin i soppgrytan, det skvätte som tusan! Flageolettibönor fanns inte i affären så jag körde på med bolottibönor istället. Annars var detta recept ganska så gott. Dock så blev inte allt mixat, några bitar selleri blev kvar! Men det gjorde inte så mycket egentligen. Mixandet kan slopas om man så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar