24 september 2011

Ragu alla Bolognese


Det recept som är närmast den norditalienska klassikern, hittade detta recept av en slump faktiskt. Lagat idag.

Betyg: 4/5

Tid: mer än 2 h

Ingredienser för 6 portioner
500 g färsk tagliatelle (eller torkad)

Soffritto
3 msk smör
1 msk olivolja
2 stjälkar selleri
2 morötter
1 liten gul lök
3 lagerblad
2 kycklinglevrar
120 g parmaskinka

Köttfärssås
700 g nötfärs, (helt av höggrev)
2,5 dl varm standardmjölk
1 dl vitt vin
800 g plommontomater på burk
1 krm muskot, riven
Salt och peppar
2,5 dl köttbuljong

Parmesanost

Instruktioner
Finhacka alla grönsaker och skinkan.
Hetta upp allt fett i en stor gryta.
Fräs lök i grytan på medelvärme tillsammans med skinkan
När löken blivit klar tillsätt selleri och lagerblad, morot en minut senare
Fräs allt sammans några minuter.
Hacka under tiden levern fint, flytta soffritton ut i kanten på grytan.
Steka levern på medel värme så att den ändrar färg, blanda sedan ihop den med soffritton.
Flytta allt ut i kanten och stek sedan köttfärsen en tredjedel åt gången mitt i grytan, flytta det färdigstekta ut till kanten samtidigt.
Värm mjölken i mikron, puréa tomaterna med en stavmixer.
Blanda tomatmoset med köttbuljong, hetta upp sakta i en liten kastrull.
Späd köttfärsen med mjölken lite åt gången, rör runt hela tiden tills mjölken kokat in och upprepa.
Häll ned lite av vinet åt gången och låt även det koka in.
Tillsätt muskot och tomatblandningen, koka upp och låt sedan sjuda sakta utan lock i ca 3 timmar.
Koka pastan i saltat vatten.
Smaka av grytan med salt och peppar.
Servera med en god sallad och färskriven parmesan-

Pris
Fon du chef, Beef, från Knorr 23,90 kr
Nötfärs, Sverige 52,47 kr
Kycklinglever 26,90 kr
Gul lök Holland 2,40 kr, (köpte 3 st)
3 dl standardmjölk från Arla 5,50 kr (ekologisk)
Hela plommontomater från Mutti 19,90 kr
Färsk tagliatele, 34,60 kr
(Hade övriga ingredienser)
Summa 211,6 kr kr


Kommentar
Väldigt gott, men lite för milt för min smak. Hade gärna slängt i lite mer örter och kanske lite vitpeppar. Tar också väldigt lång tid så det är inget jag rekomenderar att sätt igång med när man är hungrig. Färsk pasta tillförde verkligen mycket, jag visste faktiskt inte att tagliatele fanns färsk förrän jag råkade se det när jag köpte det idag. Råkade också skära mig i fingret när jag hacka lök, var dum nog att inte dela den på hälften innan jag började skiva den! Blödde som tusan, men det blev ingen större skada. Gör bara grymt ont i fingret nu. Blev lite dyrt, men jag tog också dubbla mängder av vad jag brukar ta. Kommer nog inte laga detta ofta trots dess goda smak, kostar för mycket och tar för lång tid.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar