17 september 2011

Tunisiska lammspett med couscoussallad

Ett recept jag provat förr men hade god lust att göra om. Lagat den 13/9, Vet inte exakt vad som tunisiskt förutom kryddorna men låt gå för det.

  • TID: Ca 40 minuter

  • Ingredienser för 4 portioner

COUSCOUSSALLAD

TILLBEHÖR

  • grekisk yoghurt
  • finskuren mynta

  • Blanda lammfärsen med ägg, vitlök och vatten till en smet. Smaksätt med koriander, kanel, spiskummin, salt och peppar. Forma färsen på 4 grillspett till avlånga dolmar och grilla dem runt om 6-8 min. Koka couscous enligt anvisning på förpackningen. Låt svalna.
  • Skala och finhacka rödlöken och chilin. Tärna gurka och tomaterna fint.
  • Blanda grönsaker och couscous i en skål och pressa citron över. Avsluta med några varv på svartpepparkvarnen.
  • Servera gärna spetten och couscoussalladen med grekisk yoghurt och finskuren mynta.
Kommentar
Verkligen intressant med alla kryddorna i biffarna, kanelen smakade dock mer än det andra. Salladen blev riktigt god med alla grönsaker. Ingen grill har jag och lägga köttfärs på spett gillar jag inte så det slopade jag helt. Istället formade jag färsen till järpar och stekte dem i pannan. Tog ca 12 minuter att få den genomstekt och då lät jag dem först brynas en stund och sedan stekte jag klart på medelvärme. Dessutom var den enda lammfärs jag hittade från Nya Zeeland, då lät jag bli att köpa den och satsade på nötfärs istället, inte lika gott antar jag, men man måste vara lite praktisk också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar